Followers

20120827

Muhasabah segumpal sampah

Bismillahirrahmanirrahim. In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful. Salam to all readers. 

Subhanallah, alhamdulillah, syukur, segala puji-pujian dipanjatkan kepada-Nya. Meng-update ketika kemuncaknya esaimen -,- tak kira tak kira. I have a great day today, entah, tak ada apa pun yang berlaku hari ini, tapi segala yang berlaku pada hari ini semuanya mendatangkan hikmah positif. Mungkin sebab semalam dah charge motivasi, mungkin ^^ maka di tengah-tengah kesibukan disibukkan juga menaip.

Aku: ‘Sedih dalam gembira’ 

Rumate: 'Kau sedih sebab datang dari nafsu, dan gembira tu datang dari iman. so cheer up weyh. menangkan iman kau' Motivasi terus ter-charge dan ianya menyuntik hari esok.

***


Ada satu jam lapang. Maka, aku bertekad hendak menyiapkan sedikit tugasan tergendala, pergi library pinjam buku, ambik tandatangan, bla bla bla, banyak dah rupanya buat dalam satu jam. Ambik duit pun sempat. Tengok baki elaun dekat kertas. Tangan laju menggumpal kertas. 


Dalam hati, ‘buang je lah, bukan orang nampak pun.’ Namun ada satu suara lagi, memintas. ‘orang lain tak nampak, Allah nampak. Allah suka ke?’ 


Terdiam. Nafsu dan iman sedang bertarung.


Dan dari segumpal sampah, aku mula berfikir. ‘Kalau semua orang fikir, Allah itu sentiasa ada, pasti mereka akan takut berbuat dosa, kemaksiatan’ 


Sepanjang perjalanan ke kelas, aku membuat andaian. 


Ramainya hamba Allah dan termasuklah aku sendiri seringkali terlupa Allah sentiasa mengawasi kita. Betapa malaikat kiri dan kanan sentiasa tidak pernah leka mencatat setiap amalan yang kita buat. 


Allah itu ada. Wujud. Allah menjanjikan kebersamaan-Nya bersama kita. Allah berjanji untuk sentiasa berada di sisi kita, setiap masa bahkan setiap detik! Di saat semua manusia meninggalkan, tapi Allah tetap setia di sisi. Dialah yang meletakkan kamu ke dalam ujian, dan Dia jualah yang membantu kamu dalam mengharungi ujian. Allah meletakkan kamu ke dalam satu situasi yang kamu tidak suka, tapi Allah pandu dan beri jalan keluar dari ujian itu. Sweet. :’) 

Andai setiap hamba-hamba Allah yang ada di atas muka bumi ini menanamkan kepercayaan cuma satu; ‘Allah ada!’ pasti setiap dari kita malu untuk melakukan kemungkaran, andai setiap dari kita percaya pada Hari Akhirat, pasti segan silu untuk melakukan kemaksiatan kerana kita pasti menontonnya kembali di Hari Akhirat! Rugi. Ramainya umat Islam kini ibarat buih. Terlupa sejenak bahawa dunia cuma persinggahan sementara, singgah sekejap untuk kutip bekalan untuk hidup di negeri Akhirat. 


Andai, setiap dari kita berusaha untuk memenangkan iman dan mengawal nafsu, pasti diri makin terkawal dari dosa. Andai kita berusaha meyakinkan diri bahawa cinta Allah adalah juara hati kita, pasti kesucian cinta tidak dirobek-robek oleh 'warna cinta dunia'.


Allah ada. Allah ada. Allah ada.


Ya, cuma segumpal sampah yang tidak bermakna apa-apa, namun, ia jadi bermakna bila kita sentiasa bermuhasabah dalam apa jua keadaan! :’) 


Salam Mujahadah. Waallahu’alam.
 

Syukran Jazilan for reading

20120823

The Super-Muslimah: Jatuh? Bangkit dengan penuh gaya!

Bismillahirrahmanirrahim. In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful. Masih dalam mood raya. Selamat hari raya! still belum terlambat ^^ Just a simple reminder untuk diri sendiri di bulan Syawal ini, sekadar mengingatkan jika terlupa. Ada kala ianya tidak terluah di alam realiti, biarkan jari terus menari untuk menulis; mungkin untuk mengecas sedikit motivasi ^^

"Kamu seorang Muslimah. Kecewa seumur hidup bukanlah cara hidup Islam kerana Allah melarang hamba-hambaNya hidup berputus asa" {Laksamana Sunan by Ramlee Awang Murshid} 


Mengumpul redha atas sesuatu perkara yang kita tidak sukai kadang-kala jadi teramat sukar. Owh, untuk menjadi Super-Muslimah, seringkali memang banyak dugaan datang menguji tak kira yang datang itu kecil mahupun besar. 

Apa yang kamu tidak suka, itulah yang terbaik untuk diri kamu. Allah itu sangat sweet. Memberikan hadiah di penghujungnya selepas kita mengharungi kepayahan. 


...dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. (al-Baqarah:216) 

Untuk menjadi manusia yang hebat, semestinya ujian yang datang pun boleh tahan hebatnya. Sabar itu cantik, maka mana-mana muslimat yang mempunyai sifat sabar maka dia juga adalah cantik :D Same goes tu muslimin, siapa yang ada sifat sabar maka dia juga muslimin yang handsome *wink wink. Jangan hanya handsome pada rupa tapi tidak handsome pada agama. 
tetap senyum


...kalau demikian, bersabarlah Aku Dengan sebaik-baiknya, dan Allah jualah Yang dipohonkan pertolonganNya, mengenai apa yang kamu katakan itu." (yusuf:18)

Sebenarnya, kita lebih kuat daripada apa yang kita sangkakan. Kadang-kadang, orang lain yang melihat kekuatan itu mengalir dalam diri kamu. Bahkan, Allah sendiri tahu kamu kuat, sebab Dia tidak akan memberikan ujian di luar kemampuan kamu dan sesuai dengan kamu. 


Kalau kamu terjatuh, dan kamu rasa kamu tak mampu bangun lagi sebab kaki sudah berdarah dan luka, hati sudah parah dan membarah, bangkitlah dengan penuh gaya. Percaya bahawa diri sendiri dapat melakukannya. Tanamkan keyakinan pada takdir Allah kerana Dia sebaik-baik Perancang. Lonjakkan kepercayaan pada Penyusun Kisah Hidupmu kerana Dia pasti menyusun kisah yang indah untuk kehidupan di masa hadapan kita.


Lupakah kita, kekecewaan itu adalah guru bagi kita. :) dan dari kekecewaan mahupun kesedihan, itulah sebenarnya yang membuatkan kamu bangkit, dan terus awesome! ^__^ 


Memang pada awalnya pahit, sakit, pedih. Kerana barangkali apa yang diinginkan itu datangnya dari nafsu. Untuk mengekangnya memang memerlukan mujahadah yang suuuuungguh tinggi. Super-Muslimah, untuk mencapai ‘super’ itu sudah pasti ada pengorbanan yang perlu dibayar. Untuk mendapatkan sesuatu yang luar biasa, pasti ada mujahadah yang perlu dilakukan.

credit to Tumblr

Perkemaskan setiap langkah untuk bersiap-siaga dengan sebarang serangan. dan jangan lupa, hadapi dengan tenang setiap cabaran dan dugaan.  Kalau berulang kali terjatuh pun, bangkitlah dengan penuh gaya. Ingat, Allah sayang kamu ^^

Eh, jangan lupa dapatkan JOM 6. InsyaAllah saya ada ^^ Saya pun tak ingat tulis pasal apa :')


Tinggalkan kalian dengan bicara Allah dari surah al-Baqarah ayat 45:

 “Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang khusyuk.” (Al-Baqarah ayat 45)

Waallahu'alam.

Syukran Jazilan for reading

20120806

Allah sayang kamu ❤

Bismillahirrahmanirrahim. In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful. Salam to all readers :)

Bila Waktu Telah Berakhir Instrumental by Opick

***
Firman Allah s.w.t (surah al-Baqarah ayat 165)

Maksudnya: “Ada di antara manusia, orang yang mengambil selain dari Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka mencintainya, (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah; sedang orang-orang yang beriman itu lebih cinta kepada Allah.” 


Selepas terawih itu, aku menanti satu panggilan, katanya ada hal penting. Kalau tidak penting, biasanya jarang berhubung. Begitulah, kena sentiasa berhati-hati menjaga hati. 


Soalan pertama terlontar, kemudian kedua dan ketiga. Bagai diinterview, menjawab satu per satu. Tazkirah bulanan katanya. Perlu diingatkan tentang tujuan dan agar tidak lari fokus. Tidak mahu menjadikan perhubungan sebagai satu yang sia-sia, bukan semata-mata untuk kedua-duanya tapi redha Allah itu penting dalam setiap perkara. Satu soalan terlontar. 


‘Kalau, kita tidak ditakdirkan bersama, bagaimana?’ satu soalan yang membuat aku terdiam. Sesungguhnya, soalan ‘kalau’ itu mengganggu. Lama. ‘Adakah satu saat nanti, jika tidak ditakdirkan bersama, ibadah kamu merudum?’ Aku menghela nafas. Memikirkan kalau-kalau soalan ‘kalau’ itu bakal terjadi.


‘Ada kamu atau tidak, sama sahaja. Sebelum adanya kamu, ia telah pun ada. Apabila kamu ada, ianya masih berjalan lancar dan andainya Allah ingin menarik kamu kembali, ianya tetap di situ dan tetap ada.’ Aku menjawab. 


Masing-masing menjana setiap bait.


'Ini, nak cerita iman para sahabat dulu ni. Ada sorang sahabat masa tu baru je kawen. Masa malam pertama tu, dah dapat seruan jihad. Apa dia cakap? Adakah dia cakap, 'Nanti lepas habis peperangan ni, kanda balik ye?' atau dia tak pergi pun berperang? tak, dia cakap, 'Kita akan bertemu di syurga nanti.' Dah set awal-awal nak syahid even baru je kawen masa tu.


Kenapa ana selalu cakap Allah sayang kamu? Di samping tertunasnya perasaan sayang sesama manusia itu, dahulukan kasih sayang Allah terlebih dahulu. Kasih sayang Allah itu sangat meluas. Baca kalimah bismillahirrahmanirrahim, itu pun kalau dihayati sebenar-benarnya mampu untuk membuatkan kamu menangis. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang. 


Wahai hamba Allah, Akulah Tuhanmu yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang. Wahai hamba Allah, Akulah Tuhanmu yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang. Wahai hamba Allah, Akulah Tuhanmu yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang. 


Cukup dengan kalimah itu hati akan menjadi sebak, apatah lagi ayat-ayat cinta Allah yang lain dalam al-Quran. Kalau pun kita tidak akan ditakdirkan bersama, Allah itu punya perancangan yang lebih hebat dari kita. Enti dapat sesuatu dan ana pun dapat sesuatu.




Sebab itu ana tak bertanya, macam mana cinta kita, rindu ke pada ana. Tidak. Apa yang ana tanya ialah bagaimana iman kamu, bagaimana ibadah kamu. Untuk apa sesuatu perhubungan itu kalau ianya semakin menurun kualiti ibadahnya, semakin jauh kita dari Allah. 


Ana tidak text kamu 24 jam sebab kita ada Allah. Urusan yang lebih besar. Enti bersiap sedia untuk dimadukan, diduakan, ditigakan hatta diempatkan, boleh?’ 

‘Dimadukan dengan perjuangan.’ Aku menyambung. 

‘Ya, kalau dengan wanita lain, itu tidaklah, yang sorang pun tak mampu berjaga.’ Ketawa. Berhikmah. Diingatkan dan mengingatkan. Sebak. Allah jua yang Maha Mengetahui apa yang terbaik. :’) 

*** 

Betapa teruknya kita pada masa lalu, dan apabila kita ingin kembali ke pangkal jalan, kembalilah kerana Allah sayang kamu. 


Betapa hebatnya penderitaan yang kita pernah lalui sekarang atau dahulu, ingatlah cuma satu Allah sayang kamu. 


Betapa berdosanya kamu suatu masa dulu dan kamu fikir bagaikan tiada peluang untuk bertaubat, ingatlah bahawa Allah sayang kamu. 


Bagaimana hebatnya ujian yang kamu dapat dan tidak pernah selesai, ingatlah Allah sayang kamu. Berapa kali pun kamu terjatuh, tersungkur, terjerat dalam jalan samudera kehidupan ini, ingatlah Allah sayang kamu. 


Betapa besarnya pengertian ALLAH SAYANG KAMU itu. Jangan pernah berputus asa dari rahmat Allah, meskipun kamu pernah berdosa setinggi gunung Everest pun, keampunan Allah itu Maha Luas. Allah Maha Pengampun. Jangan lupa tanam niat untuk bertaubat dengan taubatan nasuha (taubat sebenar-benarnya) dan polish balik diri kamu, reborn balik. 

Rindu yang sebenarnya.

Betapa banyaknya bukti yang menunjukkan Allah sayang kamu. Nikmat dunia, udara, air, makanan, keluarga, sanak-saudara, pasangan, perasaan kasih sayang, Allah... terlalu banyak untuk disebut dan dihitung. Baca surah ar-Rahman dan al-Waqiah, pasti akan melonjakkan keinginan untuk mendapatkan syurga. 

Jaga diri, jaga Iman, Allah sayang kamu. :”)

Firman Allah s.w.t (surah Ali Imran ayat 15)

Maksudnya: “Katakanlah: “Mahukah supaya aku khabarkan kepada kamu akan yang lebih baik daripada semuanya itu? Iaitu bagi orang-orang yang bertaqwa disediakan di sisi Tuhan mereka beberapa Syurga, yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Disediakan juga isteri-isteri yang suci bersih, serta keredaan dari Allah”. Dan (ingatlah), Allah sentiasa Melihat akan hamba-hambaNya.”

Waallahu'alam.
Syukran Jazilan for reading

20120805

Semester 8

Bismillahirrahmanirrahim. In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful. Salam to all readers :)

Something yang saya rasa perlu share, ada ramai yang dah baca dari belog orang lain, or status, or bla bla bla, but I think this is something nice to share. Fikir dan fikir, buat mereka yang teringin sangat nak membina baitul muslim, naah, peringatan best buat kalian dan diri sendiri. 

Ustaz saya pesan, kalau kamu nak kawen lah sangat masa belajar, kamu kawen lah last semester, semester 8. Hujung-hujung sem 8 tu ha, baru boleh, kalau sekarang ni banyak yang attract. Yup, lain orang lain pandangannya.


***

Copied from IIUM Online - Madam. Fauziah Mohd Noor. 

Assalamualaikum dan salam Ramadhan. Dua semester lepas, seorang pelajar saya (perempuan), pernah mengirimkan sms kepada saya, "Madam, terima kasih di atas segala-galanya. Betapa saya ingin memeluk madam seperti memeluk ibu saya, tapi saya malu." 

Saya membalas sms dia, "Tak pe, InsyaAllah, masih ada peluang untuk kita berjumpa semester depan. Dan kalau jumpa nanti, peluklah saya kalau awak nak." 

Semalam, dia datang datang ke ofis saya, dengan wajah suram dan inai masih dijari. Belum sempat berbual panjang, dia memeluk saya dengan erat dan disulam dengan tangisan. Basah bahu saya dengan air matanya. Saya bertanya, 

"Kenapa? awak sepatutnya gembira sebab baru saja bernikah dengan pilihan hati awak." 

Dalam sedu dia menjawab, 

"Madam, saya nak bercerai, saya dah tak boleh nak teruskan hidup dengan dia. Dia sangat berbeza dgn dia yang saya kenal sewaktu bercinta dulu" 


Astaghfirullah, hancur luluh hati saya waktu itu bagai kaca terhempas ke batu. Tak perlulah saya sebut kenapa dan mengapa dia hendak bercerai ketika inai masih di jari. Saya cuma ingin menasihati pelajar-pelajar saya, dan rakan-rakan facebook saya yang masih muda, ingatlah pernikahan bukannya trial and error. Pernikahan bukannya ujian amali atau ujian praktikal. Janganlah hanya kerana kawan-kawan kamu telah bertunang, maka kamu rasa kamu juga perlu bertunang. janganlah hanya kerana kawan-kawan kamu telah bernikah, maka kamu rasa kamu juga perlu bernikah. Pernikahan adalah sesuatu yang sangat suci dan ianya memerlukan pengertian, pengorbanan dan kesabaran. Kesabaran bukan bertahan utk seminggu dua atau sebulan atau setahun. tapi kesabaran itu perlu utk membuktikan kamu beriman kepada Allah dan Rasul-NYA. 


Kepada pelajar-pelajar yang telah bernikah di usia muda dan masih belajar, saya merayu kepada kamu semua hari ini, tolong jangan terlalu dipaparkan kemesraan kamu di facebook. jangan terlalu menunjukkan keseronokan bernikah di facebook. saya mohon dengan setulus hati saya. tolong kurangkan posting-posting romantik kamu di facebook. Saya tidak mahu lebih ramai pelajar yang merasakan seronoknya bernikah. Tapi mereka lupa bahawa di sebalik keseronokan pernikahan itu dipenuhi dengan tanggungjawab yang amat berat. 


Dan bukan semua orang bernasib baik mendapat pasangan hidup yang baik. Jadi, cukup-cukuplah kamu berposting tentang bulan madu kamu, hentikan dialog-dialog romantik kamu di facebook, ucapan sayang dan cinta itu simpan untuk tatapan kamu dan pasangan kamu saja. TOLONGLAH, saya merayu kepada kamu. Dan kepada pelajar-pelajar yang masih berfikir tentang bakal suami atau isteri, berjumpalah dengan mereka yang lebih arif tentang hidup. Mintalah pendapat mereka tentang mencari pasangan hidup. Ingatlah anak-anakku, adik-adikku, pernikahan bukan satu percubaan, tapi satu tanggungjawab yang amat berat. Saya tidak sanggup melihat kamu menangis, tidak sanggup sebab saya sangat sayangkan kamu. jaga diri kamu baik-baik.

 ***

Duduk diam, fikir dan jana setiap bait. Hidup bukan dengan angan-angan. Bukan jua untuk ikut-ikutan. Ianya adalah misi terpenting, maka bila ianya penting harus ada persiapan yang rapi dan amat teliti. Selamat bermuhasabah ;) 


Waallahu'alam. 



Syukran Jazilan for reading

20120802

Tutorial: Mendownload Software-Software Cinta

Bismillahirrahmanirrahim. In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful. Salam to all readers~ =) 

So, for today, after this post; Tutorial: Membuang Keresahan Hati, ada lagi satu tutorial penting untuk hati-hati kita semua ya. Ini penting untuk memastikan ketaatan dan keabadian cinta kepada Pencipta kita. Pastikan long-lasting ye. Jangan sekejap nak sekejap tak nak. Sekejap baik sekejap jahat. Sekejap buat sekejap tinggal. No no, jangan hangat-hangat tahi ayam. Nak berubah kena betul-betul. 


So, di sini saya sertakan software-software yang selayaknya didownload untuk para Muslimin dan Muslimat untuk diabadikan dalam computer diri masing-masing. Untuk itu, sila pergi ke laman web FileIman.com untuk kita take a look kejap software apa yang macam best untuk didownload. Let's check it out :D

Klik untuk tumbesaran

Okay sekarang kita tengok satu per satu ye, tuan-tuan dan puan-puan. 


MUST UPDATE.  Yeah, Iman mesti kena update dan upgrade. Software Iman ni sifatnya naik turun. Agak bahaya bagi seorang muslim dan mukmin kalau dia tak berhati-hati. Sebab tu setiap tindakan yang kita lakukan kena fikir Allah. Iman ni adalah benda paling asas yang kena ada dalam computer hati dan diri. Sebab kalau tak ada, mungkin computer korang bakal dan akan rosak serta musnah. So, ini wajib ada. 

Di samping itu, software-software lain yang berkaitan adalah, software amal ibadat, software Taqwa, dan software kualiti ibadah. Kenapa berkait rapat? sebabnya, once iman kamu dah bertambah mantap, maka, kamu tergerak untuk melakukan amal ibadah dan memperbaikkan kualitinya, tak gitu? Bila ibadah pun dah berkualiti, insyaAllah ianya akan menghasilkan bunga-bunga Taqwa. Yang ni pun wajib download. Okay? :> 


Next, kita tengok pula anti-virus yang kita patut ada dalam computer diri. Bukan AVG, Kaspersky, mahupun Avira, tapi yang penting ialah Iman Anti-Virus. Habaq dah, benda ni memang paling basic. Perkara pokok. No iman, hancuq. Antivirus ni semua orang ada, cuma update dengan tak update je. Then, perbanyakkan sedekah supaya dapat melatih diri untuk lebih banyak memberi. Khusyuk juga penting sebagai anti-virus daripada virus kelalaian. sebab, bila kamu tak khusyuk, kamu tak menghayati, bila kamu tak menghayati, kamu hanyut. so, kena sentiasa ada niat untuk tingkatkan kekhusyukan. Ilmu agama sekali. Kena sentiasa ada inisiatif untuk mempertahankan diri daripada virus-virus berbahaya ya. 

Untuk selalu dapat peringatan, kena banyak baca al-Quran. ayat-ayat al-Quran ni kan bicara dari Allah :') sweet je tahu. Kena jugak kaji sirah-sirah terdahulu, kisah perjuangan Rasulullah SAW, bagaimana hebatnya Islam dulu, so that bertambah rasa cinta dan semangat juang dalam diri. Ini juga sangat penting untuk didownload dalam computer diri supaya diri tak terleka dan kurang bersemangat. 


Well, apa-apa pun, security penting sebagai pertahanan diri, kita bukan kuat mana pun. Perkuatkan cinta kepada Allah, Allah akan kuatkan kita dalam kehidupan seharian :') Qiamullail, ini sangat bagus untuk menguatkan diri. Series. Mesti cuba software ni! Selain itu, bila kita tahu tentang dosa dan pahala, kita akan takut untuk melakukan maksiat. Bila kita tahu ada malaikat kiri dan kanan yang menulis setiap amalan, kita jadi berhati-hati. Rasa Khauf (takut) kepada Allah juga perlu didownload. Sebab, bila kamu ada software khauf ni, kamu akan rasa kebersamaan Allah dalam setiap tindak-tanduk kamu. then, Ingat hari Akhirat. Bila kamu sedar adanya syurga dan neraka, timbangan mizan, titian sirat, haaa kita akan jadi serius takut untuk buat dosa :')

2. Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatnya) gementarlah hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah. 

3. Iaitu orang-orang yang mendirikan solat dan yang mendermakan sebahagian dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka. 

4. merekalah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. mereka akan mendapat pangkat-pangkat yang tinggi di sisi Tuhan mereka dan keampunan serta limpah kurnia yang mulia (di Syurga).  (al-Anfal:2-4)


Lastly, untuk sentiasa keep update, kena lah rajin-rajin download Adobe Reader al-Quran. Yes, kita lah yang kena baca. Lagi bagus, setiap hari baca. Ambik jugak hadis-hadis Rasulullah SAW, amalkan sunnahnya, dan banyakkan pembacaan buku-buku yang berilmu, bukan majalah-majalah yang tak ada value.


ALERT! Jangan install lagi software cinta dengan yang bukan mahram lagi (kalau belum bersedia untuk baitul muslim) sebab nanti software tu nanti akan corrupted dan ada virus. Karang bila dah install awal-awal, macam-macam virus ada. virus zina, virus buang bayi, virus Ikhtilat, and so on. So, kena ada antivirus that is IMAN antivirus. :D



Sekian sahaja, tutorial yang simple tapi payah, hanya sekadar mendownload software cinta kepada pencipta kita namun dirasakan terlalu banyak dugaan dan ujian. Selamat beramal ;) Waallahu'alam.

Syukran Jazilan for reading

 

Blog Template by Dr.Cinta - Header Image by Dr.Cinta