Followers

20121126

Tempat yang sukar untuk menjadi manusia

Bismillahirrahmanirrahim. In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful. Salam to all readers :)

*sapu-sapu sawang dekat belog.

 


Nuura kembali ke sekolah selepas lapan hari pertempuran merentasi sempadan Israel dan kumpulan militan Hamas Palestin, yang mengawal daerah pantai. Hari pertama mereka kembali ke sekolah, hanya dihabiskan dengan menceritakan pengalaman masing-masing semasa pertempuran.


‘kami tak dengar bunyi jet planes, tapi tiba-tiba akan terdengar letupan yang dahsyat. Warships (baca kapal perang) asyik mengebom’


‘ibu dan kakak saya ketakutan, abang saya telah syahid. Adik-adik kecil saya yang lain asyik menangis. Tidak, semua anak kecil menangis di mana-mana. Kami ketakutan. Bekalan elektrik terputus. Malam yang tragik’


‘malam yang sangat tragik, dipenuhi dengan pemandangan yang berdarah di sana sini. Setiap saat ada saje letupan di mana-mana’


‘Israel telah memberitahu bahawa semua jenis komunikasi akan diputuskan, tiada internet, tiada panggilan telefon atau apa jua cara untuk communicate dengan dunia luar’


Nuura melihat tempat duduk sahabatnya disebelah ‘dan sahabat tersayang saya tidak akan datang lagi ke sekolah selama-lamanya. Dia telah mempunyai tempat yang istimewa di syurga.’ Ada getar dalam suaranya.


al-fatihah untuk sarah ad-dalu

Dia merasakan sukar untuk menjadi manusia di tanah air sendiri. Tidak bebas bermain, tidak bebas berkata-kata, malah semua harta bendanya dimusnahkan. Bunyi-bunyi bom saban hari bagaikan menjadi santapan harian. Bilangan yang syahid pasti ada setiap hari. senjata-senjata yahudi laknat menjadi tatapan setiap kali dia hendak ke sekolah. Dia masih kecil tapi dia mengerti apa erti syahid. Dia mengerti nilai sebuah perjuangan. Dia cuma inginkan kedamaian di tempat lahirnya sendiri.


'Oh dunia, adakah kalian mendengar suara hati kami? Kami cuma mahukan doa yang tidak putus-putus dari kalian'


Kalau aku menjadi muallimnya, pasti sangat sebak saat bertanya ke mana sahabat-sahabat yang tidak hadir pada hari ini. jawapannya tentu syahid, satu jawapan yang tak mungkin aku dengar di bumi Malaysia. kalau aku jadi muallimnya, pasti aku sangat bangga kerana punya anak murid berjiwa hebat sepertinya yang bercita-cita untuk syahid.


Pernah suatu ketika seorang daripada aktivis Aqsa Syarif yang telah pergi ke Gaza dalam misi A2G bertanya kepada salah seorang warga di sana, setelah kagum melihat semangat kanak-kanak dan remaja mereka menghafaz Al Quran.



'Mengapa mereka begitu semangat menghafaz Al Quran?'

'Kerana syarat untuk menyertai Briged Al Qassam ialah hafiz 30 juzuk, anak-anak ini berlumba-lumba ingin menyertai mereka dan syahid'

Subhanallah, itu motivasi mereka. tarbiyah bumi Gaza itu sendiri membentuk peribadi-peribadi yang cekal dan berjiwa besar. :') Allah, Allah, matlamat tahap tertinggi, syahid! ketika anak kecil seusia mereka blurr tentang erti syahid dan perjuangan, ketika remaja seusia mereka sedang sibuk lagi menyibukkan diri dalam urusan dunia. sangat tersentuh.


Untuk terus cakna mengenai isu Palestin ini boleh mengikutinya di facebook Aqsa Syarif & blog Aman Palestin 

*iklan sat. ada sesiapa berminat dengan al-Quran wanita ini? untuk maklumat lanjut bolehlah pm saya kat facebook page saya. This is preorder, means dalam 2 weeks or a month insyaAllah. :) Available in red, pink, purple & turquoise. pink lagi 7 je.



Bullets know Palestine, 
charged thieves that spark to wreck 
a shepherd’s simple dream, 
a mother’s garden pride, 
a father’s living-room chair. 

Rubble knows Palestine, 
homes where village windows 
lament their shattered vision 
and exploded bricks lay in a cluster 
over unburied bodies

(Old Palestine; taken from ‘A Difficult Place To Be Human’ out Dec 18th 2012)

p/s: true story about the war from Samayya’s tweet about her friend in Gaza
Syukran Jazilan for reading

15 patient (s) need treatment:

محمد رازيق said... REPLY

sayu melihat anak kecil itu berjuang. mereka yang kuat hatinya.
pray for Gaza

keri ikhwan said... REPLY

kita kat sini takut mati, sebab sayang nak tinggal keindahan dunia.
tapi mereka cintakan mati, sebab rindukan syurga ..
*muhasabah

Farah Waheeda said... REPLY

@محمد رازيق

syurga buat mereka. :')

Farah Waheeda said... REPLY

@keri ikhwan

sejak kecil mereka diajar dan diasuh dengan nilai perjuangan. Allah :')

Sunah Sakura said... REPLY

menitis air mata untuk kesekian kalinya...insya'Allah, Palestine will be free...

Nur Zulaikha said... REPLY

Allah Allah..usia sekecil mereka sudah kenal erti syahid..usia sekecil itu di malaysia???

Cik Pensil said... REPLY

kecil2 lagi dah kuat :')

tak ada dkat mlaysia

Farah Waheeda said... REPLY

@Sunah Sakura itu janji Allah, insyaAllah :")

Farah Waheeda said... REPLY

@Nur Zulaikha ibu bapa yg banyak memainkan peranan penting. perlu diterapkan erti perjuangan sejak anak-anak masih kecil. ;)

Farah Waheeda said... REPLY

@Cik Pensil mereka para mujahid :') pasti kuat dgn pertolongan Allah :)

iqbalsyarie said... REPLY

Kanak-kanak yang sekecil itupun faham maksud jihad. Jadi saya hairan, mengapa ada ilmuan yang katakan tiada jihad di sana?

Seakan-akan apabila ada orang mengacukan senjata, kita buka baju kita dan kita katakan, "Ayuh. Tembaklah kami. Kami memang sukkkkaaaaaa sangat kena tembak ni"

Outbound Malang said... REPLY

kunjungan gan , bagi-bagi motivasi
semoga menjadi semangat .. :)
Tidak ada yang namanya hari yang tidak penting dalam kehidupan manusia ini. Setiap saat berharga.

outbound malang said... REPLY

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
bagi - bagi motivasi
semoga bisa jadi semangat
Senyuman adalah sedekah yang indah, karena dengan sedekah senyuman, manusia takkan pernah merasa berhutang apa-apa dan tak kan membuat orang lain merasa terhina
ditunggu kunjungan baliknya yaa :) terima kasih ....

Farah Waheeda said... REPLY

@iqbalsyarie beruntung mereka di lahirkan di bumi yg penuh jihad dan mujahadah :)

Farah Waheeda said... REPLY

@Outbound Malang ya insyaAllah

 

Blog Template by Dr.Cinta - Header Image by Dr.Cinta