Muhasabah segumpal sampah

3:23:00 PM

Bismillahirrahmanirrahim. In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful. Salam to all readers. 

Subhanallah, alhamdulillah, syukur, segala puji-pujian dipanjatkan kepada-Nya. Meng-update ketika kemuncaknya esaimen -,- tak kira tak kira. I have a great day today, entah, tak ada apa pun yang berlaku hari ini, tapi segala yang berlaku pada hari ini semuanya mendatangkan hikmah positif. Mungkin sebab semalam dah charge motivasi, mungkin ^^ maka di tengah-tengah kesibukan disibukkan juga menaip.

Aku: ‘Sedih dalam gembira’ 

Rumate: 'Kau sedih sebab datang dari nafsu, dan gembira tu datang dari iman. so cheer up weyh. menangkan iman kau' Motivasi terus ter-charge dan ianya menyuntik hari esok.

***


Ada satu jam lapang. Maka, aku bertekad hendak menyiapkan sedikit tugasan tergendala, pergi library pinjam buku, ambik tandatangan, bla bla bla, banyak dah rupanya buat dalam satu jam. Ambik duit pun sempat. Tengok baki elaun dekat kertas. Tangan laju menggumpal kertas. 


Dalam hati, ‘buang je lah, bukan orang nampak pun.’ Namun ada satu suara lagi, memintas. ‘orang lain tak nampak, Allah nampak. Allah suka ke?’ 


Terdiam. Nafsu dan iman sedang bertarung.


Dan dari segumpal sampah, aku mula berfikir. ‘Kalau semua orang fikir, Allah itu sentiasa ada, pasti mereka akan takut berbuat dosa, kemaksiatan’ 


Sepanjang perjalanan ke kelas, aku membuat andaian. 


Ramainya hamba Allah dan termasuklah aku sendiri seringkali terlupa Allah sentiasa mengawasi kita. Betapa malaikat kiri dan kanan sentiasa tidak pernah leka mencatat setiap amalan yang kita buat. 


Allah itu ada. Wujud. Allah menjanjikan kebersamaan-Nya bersama kita. Allah berjanji untuk sentiasa berada di sisi kita, setiap masa bahkan setiap detik! Di saat semua manusia meninggalkan, tapi Allah tetap setia di sisi. Dialah yang meletakkan kamu ke dalam ujian, dan Dia jualah yang membantu kamu dalam mengharungi ujian. Allah meletakkan kamu ke dalam satu situasi yang kamu tidak suka, tapi Allah pandu dan beri jalan keluar dari ujian itu. Sweet. :’) 

Andai setiap hamba-hamba Allah yang ada di atas muka bumi ini menanamkan kepercayaan cuma satu; ‘Allah ada!’ pasti setiap dari kita malu untuk melakukan kemungkaran, andai setiap dari kita percaya pada Hari Akhirat, pasti segan silu untuk melakukan kemaksiatan kerana kita pasti menontonnya kembali di Hari Akhirat! Rugi. Ramainya umat Islam kini ibarat buih. Terlupa sejenak bahawa dunia cuma persinggahan sementara, singgah sekejap untuk kutip bekalan untuk hidup di negeri Akhirat. 


Andai, setiap dari kita berusaha untuk memenangkan iman dan mengawal nafsu, pasti diri makin terkawal dari dosa. Andai kita berusaha meyakinkan diri bahawa cinta Allah adalah juara hati kita, pasti kesucian cinta tidak dirobek-robek oleh 'warna cinta dunia'.


Allah ada. Allah ada. Allah ada.


Ya, cuma segumpal sampah yang tidak bermakna apa-apa, namun, ia jadi bermakna bila kita sentiasa bermuhasabah dalam apa jua keadaan! :’) 


Salam Mujahadah. Waallahu’alam.
 

8 patient (s) need treatment

  1. yes, Allah ada. Kena sentiasa ingat itu. Nice sharing dear , thanks :)

    Btw, i really enjoy reading ur entries.

    ReplyDelete
  2. @iRa all praises to HIM. syukran! :)

    Allah sentiasa ada dan tetap ada.

    ReplyDelete
  3. put your trust in Allah. Dia sentiasa ada, dan sentiasa akan beri yang terbaik untuk kita.

    mudah mudahan kita semua sentiasa istiqamah untuk menjadi muslim yang lebih baik. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  4. put your trust in allah and you never be the last ;)

    Suka sangat semua entry akak :)

    ReplyDelete
  5. nice entry :)
    semangat ble membcanya..
    Allah sntiasa bersama kita :')

    ReplyDelete
  6. @sea_lavender

    yup, Allah sentiasa bersama kita :')

    ReplyDelete

Your comment?

Instagram

Followers