Kecewa? Come on, bukan teruk sangat pun.

5:51:00 PM

Bismillahirrahmanirrahim~ In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful.

Salam to all readers~ =) New entry in new year. Starting a new sem in campus. Wish me all the best. Hope all of you too. ;) InsyaAllah, bahagia dalam redha Allah. Thats what we want.



(Kalaulah kita tahu setiap selepas kegagalan akan ada kebahagiaan, kita tidak perlu penat menangis hiba. Kalaulah kita tahu, kita tidak layak mengatur hidup sendiri dengan mengharap semuanya baik-baik sahaja, pasti kita redha dan ikhlas menerima setiap apa yang telah ditakdirkan. )


Pernah kita gagal dalam kehidupan? Rasa tak berguna? Rasa terseksa? Rasa sedih yang menggunung tinggi?
come on, move on! stop crying.

Percaya atau tidak, actually selepas kegagalan/kesedihan yang menggunung tinggi, sebenarnya, kegagalan itulah yang mendidik diri. Ujian yang hebat untuk orang yang hebat. Ujian itulah yang bakal mendidik dan menjadikan diri seseorang itu hebat. Nak jadi orang hebat? perlulah merasai dulu peritnya berjuang, pedihnya kehidupan. kalau mengeluh saje, don't expect much lah dalam hidup.



Seseorang yang kita lihat, begitu hebat peribadinya. Jangan sangka dia tidak pernah melalui detik-detik kejatuhan dalam dirinya. Malah, kejatuhan itu membuatkan dia kembali berazam untuk mencerahkan kehidupannya. Seseorang yang gembira tertawa ceria, jangan sangka dia sebenarnya pernah menangis setiap hari kerana kekecewaan. Kesedihan itu lalu membangkitkan dirinya sendiri untuk mencorakkan kehidupan yang lebih hebat di masa akan datang.



Anda pernah merasa bagaimana peritnya gagal mendapatkan sesuatu yang kita idamkan? Well actually, Allah sedang mendidik diri kita. Dia tidak memberikan apa yang kita mahu tapi dia memberikan apa yang kita perlu. Jika apa yang kita idamkan itu tidaklah begitu baik buat diri kita, maka Allah berikan kegagalan. Then, apabila kegagalan itu yang kita selalu sedih-sedihkan, bagitahu pada diri sendiri, selepas kesedihan/kekecewaan, Allah akan berikan aku bahagia. This is very true. Membuatkan diri kita berjaya in life. Nak senang-senang je? hello, itu bukan life namanya.


Anda pernah rasa frust bercinta? Peritnya kasih sayang yang bergunung-gunung dibina tapi tidak kesampaian? Itu tandanya, dia bukanlah yang terbaik untuk masa hadapan kita. Mungkin pandangan sebagai manusia, dialah yang terbaik yang pernah hadir dalam diri kita, but Allah said dia bukanlah yang terbaik buat diri kita. Orang yang terbaik itu hanya muncul setelah bertahun lama kita kecewa dan kesedihan sehingga cinta itu ibarat terpenjara dalam hati. Kita mengeraskan hati agar membutakan cinta biar diri sendiri tidak terpengaruh lagi. Kekecewaan dan kesedihan itulah yang menjadikan diri kita hebat. Keperitan itulah yang menjadikan diri kita tabah setiap hari. Sehingga orang jadi kagum.



Hidup ini ada atas dan bawah. Macam roda. Once kita berada di atas, once kita berada di bawah. Jangan rasa selesa sangat. Kalau kita rasa sekarang kita bahagia, ingatlah suatu hari nanti kita akan diuji dengan kesedihan. Kalau sekarang kita rasa berjaya, ingatlah suatu hari nanti kita akan diuji dengan kegagalan. Hidup ini adalah ujian. Gagal tak bermakna kita gagal selamanya. Sedih tidak bermakna sedih berpanjangan. Sediakanlah ruang untuk kita sendiri menghargai kebahagiaan.


Apa yang perlu dilakukan ketika menghadapi detik-detik kejatuhan? Just think positive. Dekatkan diri dengan Allah. This is the only treatment yang memang sangat success untuk mencantumkan hati yang berkecai. =’) Hanya Allah sahaja yang mempu mencantumkannya kembali. Sangat rugi if kita handle kesedihan kita dengan terus memusnahkan diri, menyakiti diri sendiri dan berkabung terlalu lama. Just remember, kesedihan dan kekecewaan itulah yang menjadi guru dalam kehidupan kita. Kenapa perlu bersedih terlalu lama? Menangis setiap hari itu bukankah akan menyakiti diri sendiri je? Move on.


Waallahu'alam. 

25 patient (s) need treatment

  1. :) nice sharing.. may ALLAH bless

    ReplyDelete
  2. betolll :))
    sokong sangat..tanpa rasa sedih..tanpa ujian, kita akan sentiasa mendabik dada tanpa sedar, gembira, sedih, kecewa dan pahit adalah semua dari Tuhan :))

    Tuhan nak kita tahu, kita perlu dia setiap masa :))

    ReplyDelete
  3. serius. entri ni sangat membantu. like it very88888 muchh!! thanks Dr Cinta(:

    ReplyDelete
  4. saya suke entry niew... thanks, Dr. Cinte :)

    ReplyDelete
  5. setiap kali sy sdih sy mengadu kt Allah(solat) sbb sy rasa satu mcm kose power pnya mnusuk hati. cewah! eh srius ok. Mengadu kt mnusia mslah kita x membantu, Lagi sakit hati... lg pun sape yg lbih fhm kita kalau bukan Allah. :')

    ReplyDelete
  6. menangis tak selesaikan mslh.doa itu senjata.

    ReplyDelete
  7. menangis tak selesaikan mslh.doa itu senjata.

    ReplyDelete
  8. @aimie amalina

    very true. tanpa penat lelah, kita sebenarnya masih belum mnjadi manusia yg hebat.

    ReplyDelete
  9. @mr_right

    insyaAllah, hopefully. welcome back :)

    ReplyDelete
  10. @Hashira Yusoff

    btol3 ;) itulah treatment yg paling mujarab. tinggal kita je nak amal ke tak.

    ReplyDelete
  11. @Afiq Arif

    very true. nak menangis pun biarlah menangis yg Allah suka. menangisi dosa2 yg lalu. itulah sebaik2 tangisan.

    ReplyDelete
  12. Anonymous1:48:00 PM

    suke ngn entry neyh .ngeee ~ :)

    ReplyDelete
  13. yes...La takhaf wala tahzan innallahamaana..

    ReplyDelete
  14. @AzwanRamli

    Dia sdg mnyusun yg terbaik buat kita :)

    ReplyDelete
  15. Allah know the best .. HuHU.. Lama tak jenguk blog akak.. :) nice entry ^_^

    ReplyDelete
  16. @NuRuL's

    dtg la selalu heh ;) yup HE knows everything about us.

    ReplyDelete
  17. thanx Dr. Cinta..entry ni membantu sangat.. :')

    ReplyDelete
  18. @adeyla

    insyaAllah. hopefully :)

    ReplyDelete
  19. Anonymous11:54:00 PM

    Ujian yang hebat untuk orang yang hebat. Ujian itulah yang bakal mendidik dan menjadikan diri seseorang itu hebat

    Yes.. Dengan ujian ni lah yg lebih mematangkan kita.. Sy msih lg dlm keadaan kesedihan dngn apa yg berlaku terhadap sy...tp sy terjumpa blog ni...bnyk menenangkan sy..tq very much... Allah menguji kita supaya kita sedar dgn kelalaian kita sebelum ni... Pd dulunya bhgia, skrg kesedihan sja yg ada...dgn sekelip mata...

    ReplyDelete

Your comment?

Instagram

Followers