Followers

20110701

Proses perjalanan insan

Bismillahirrahmanirrahim~ In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful.




Salam to all readers. =) Semasa berada dalam kuliyah Aqidah, ustaz saya ada memberitahu tentang proses perjalanan insan.  Owh panjang lagi kehidupan kita sebenarnya. Terlalu panjang untuk kita harungi sendirian. Okay, update laju-laju sebab nak pergi buat kerja. =)










Tidakkah manusia itu melihat dan mengetahui, bahawa Kami telah menciptakan dia dari (setitis) air benih? Dalam pada itu (setelah Kami sempurnakan kejadiannya dan tenaga kekuatannya) maka dengan tidak semena-mena menjadilah ia seorang pembantah yang terang jelas bantahannya (mengenai kekuasaan Kami menghidupkan semula orang-orang yang mati),(36:77)




Dan sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dari pati yang berasal dari tanah. (Pati yang berasal dari tanah, ialah pati makanan yang berasal dari tumbuh-tumbuhan dan tanaman yang tumbuh di bumi).Kemudian Kami jadikan pati itu setitis air benih (air mani), pada tempat penetapan yang kukuh. Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging, kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa ketul daging, kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang, kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk ia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya (keadaannya yang asal serta ditiupkan roh padanya). Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik baik Pencipta.(23:2,13,14)


more info for Alam Kejadian Manusia.








"Dan kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan senda gurau. Sedangkan akhirat itu, sungguh lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Tidakkah kamu mengerti?" (6:32)






(Demikianlah keadaan orang-orang kafir itu), hingga apabila datang kematian kepada seseorang dari mereka, dia berkata: "Ya Tuhanku kembalikanlah Aku (ke dunia), Agar Aku berbuat amal yang saleh terhadap yang Telah Aku tinggalkan. sekali-kali tidak. Sesungguhnya itu adalah perkataan yang diucapkannya saja. dan di hadapan mereka ada dinding sampal hari mereka dibangkitkan.(23: 99-100)






Pada masa berlakunya tiupan sangkakala yang pertama yang menggoncangkan alam, (sehingga mati segala yang bernyawa dan punah-ranah sekalian makhluk selain dari yang dikecualikan),  Tiupan yang pertama itu diikuti oleh tiupan yang kedua, (yang menyebabkan orang-orang yang mati semuanya hidup semula serta keluar dari kubur masing-masing);Hati (manusia) pada hari itu berdebar-debar takut, Pemandangannya tunduk gerun. Mereka (yang ingkar) berkata: Sungguhkah kita akan dikembalikan hidup seperti keadaan di dunia dahulu?  Bolehkah (dihidupkan semula) sesudah kita menjadi tulang yang reput? Mereka berkata lagi (secara mengejek: Kalaulah berlaku) yang demikian, sudah tentu kembalinya kita (hidup semula) itu satu perkara yang merugikan! (Menghidupkan semula tidaklah sukar), kerana berlakunya perkara itu hanyalah dengan satu jeritan (yang terbit dari tiupan sangkakala yang kedua);  yang menyebabkan mereka dengan serta-merta berada di muka bumi yang putih rata.(79:6-14)
 



Semua yang ada di bumi itu akan binasa. Dan tetap kekal Wajah Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan.(55: 26-27).


Kami tidak menjadikan hidup abadi bagi seorang manusia pun sebelum kamu (Muhammad), maka jikalau kamu mati, apakah mereka akan kekal? Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kalian dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kalian dikembalikan.(21: 34-35).


Kita sering sibuk-sibukkan diri kita dengan urusan duniawi sehingga terlupa urusan ukhrawi. Peringatan kepada diri sendiri terutamanya, banyak salah silap. T___T

p/s: Sesungguhnya, dunia hanyalah tempat persinggahan yang sementara. jadikan dunia sebagai medan untuk mengumpul amal bagi bekalan di sana kelak.


p/s/s: Saya rasa saya boleh update seminggu sekali je setakat masa yang terhad ni, kalau terlebih tu rezeki~ =)

Syukran Jazilan for reading

4 patient (s) need treatment:

suaida said... REPLY

salam.. wak gne ape eh edit pic2 nih? font ape eh?

tq.
:)

Syamimi Junid said... REPLY

useful knowledge,thx =)

~Dr.CiNta~ said... REPLY

@Syamimi Junid

welcome =)

~Dr.CiNta~ said... REPLY

@suaida

photoshop+photoscape~ font; sy tak ingt huhu T___T

 

Blog Template by Dr.Cinta - Header Image by Dr.Cinta