Followers

20110421

Ingat 2 perkara dan lupa 2 perkara

Bismillahirrahmanirrahim~ In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful.


Salam to all readers~ =)Lama tak update. Maaf kerana terpaksa meninggalkan anda berkali-kali. Ujian Akhir Kursus (UAK) pun dah habis, malam ni nak feeling-feeling bagi ceramah macam Ustazah Bahyah dalam Semanis Kurma. Bersama-sama saya Ustazah Dokter Cinta dalam Tanyalah Ustazah. T___T  Sebagai peringatan diri sendiri terutamanya dan sahabat-sahabat sekalian.

main cak cak pulak

Para pembaca sekalian;

Ingatlah 2 perkara;


@Kebaikan orang kepada kita


Kita kena selalu ingat kebaikan orang kepada kita; orang yang telah dan pernah menolong kita. Pertolongan dari segi wang ringgit, nasihat, tenaga etc etc sewajarnya harus kita kenang sebagai tanda mengingati budi. Seterusnya ianya mampu membuatkan kita menjadi lebih pemaaf bila kita ingatkan kebaikannya melebihi kesalahannya. 


Especially kepada Allah yang mengurniakan berjuta nikmat. Lebih-lebih lagi kita perlu syukuri. Firman Allah s.w.t;


‘Dan terhadap nikmat Tuhanmu, maka hendaklah kamu menyebut-nyebutnya (sebagai tanda bersyukur).” (Surah al-Duha 93:11)
sekali lagi main cak cak


@Kesalahan kita kepada orang


Of course yang ni penting, kita kena selalu ingat kesalahan kita so ia akan memimpin kita untuk selalu meminta maaf. Kata-kata maaf mampu melembutkan hati. Kita akan sentiasa beringat untuk tidak lagi melakukan kesalahan yang pernah kita lakukan.


Lebih-lebih lagi dosa kita kepada Allah. Ingat kembali kederhakaan kita, selalu liat solat awal or berjemaah, selalu itu selalu ini. Ianya penting untuk menimbulkan rasa keinsafan dalam diri. DOSA YANG MENYEBABKAN KITA MENANGIS LEBIH BAIK DARIPADA KEBAIKAN YANG MENIMBULKAN RASA TAKBUR. Take note ini penting ye sahabat-sahabat sekalian.


Dan seterusnya ya para pembaca yang budiman,

Lupakanlah 2 perkara;


@Kebaikan kita kepada orang


Jangan kita suka ungkit-ungkit kebaikan kita kepada orang lain, orang pernah kita tolong, orang yang pernah kita bantu. Kita cumalah wasilah kepada nikmat Allah yang hendak diberikan-Nya kepada manusia lain.
Lagi-lagi amalan kita terhadap Allah; perbuatan mengingati amalan yang telah dikerjakan hanya akan merobek keikhlasan hati sahaja. Sedangkan semuanya atas hidayah dari-Nya juga. So, kita kena selamatkan diri dari rasa ujub, sum’ah, riak dan bangga diri.



@ Kejahatan orang terhadap kita


Part ni susah sekali. Susah kan nak anggap seolah-olah tak ada siapa yang pernah buat salah dengan kita? Kita kena latih diri menjadi seorang pemaaf. Ya, peringatan buat diri sendiri juga. Ini akan melatih kita untuk mengawal rasa marah dan membuang dendam. Kita cumalah hamba Allah bukan tuan lebih-lebih lagi Tuhan dalam kehidupan. Makanya, bila someone buat kesalahan kepada kita, anggaplah kita memang layak disakiti kerana KITA CUMALAH HAMBA ALLAH.


Rujuk artikel Pemaaf.


Kita juga lebih-lebih lagi perlu melupakan segala kesusahan, ujian, musibah yang telah Allah timpakan. Dan kita harus menyedari bahawa setiap ujian dan musibah yang Allah timpakan ke atas kita adalah sebahagian mehnah daripada Allah untuk kembali mengajak kita bercinta dengan-Nya kembali. Sebab kita selalu terlupa dan terleka, Allah ingatkan kembali~ =) Chill. 
 


Budak sekolah  saya masuk Imam Muda 2, all the best Imam Muda Najdi. =)

 

p/s: KDRIans; berminat untuk kursus kawen? Rujuk sini.

credit to SOLUSI  

Syukran Jazilan for reading

9 patient (s) need treatment:

^cahaya_harapan91^ said... REPLY

sya stuju...:)
salu ingat lima perkara sebelum lima perkara..hehe

FasiHaH SupiaN said... REPLY

Salam, ya benar tu...ada mendengar tentang ini di ikim.fm hari tu..terima kasih mengingatkan :)

~Dr.CiNta~ said... REPLY

@^cahaya_harapan91^

ye2, 5 perkara itu juga penting~ =)

~Dr.CiNta~ said... REPLY

@FasiHaH SupiaN

wasalam~ sama-sama saling ingat mengingatkan ^__^

Aqua_nemo said... REPLY

trime ksih krn mengingatkan sy! :) oh ye,akk sklh kat mane ye dlu?

~Dr.CiNta~ said... REPLY

@Aqua_nemo

sama2 =)akak skolah kat maahad hamidiah kajang~

ai ann said... REPLY

besh ah dr.cinta.. inspirasi sanubari.. hehe

ai ann said... REPLY

besh ah dr.cinta.. inspirasi sanubari.. hehe

Danial Haiqal said... REPLY

terima kasih atas peringatan.. =)
Ungkit Kebaikan : Ustaz Nor Raihan

 

Blog Template by Dr.Cinta - Header Image by Dr.Cinta