Followers

20110219

Bukan mudah untuk menulis tentang sesuatu yang menyakitkan diri sendiri

Bismillahirrahmanirrahim~ In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful.



Salam to all readers~ =) Alhamdulillah, dah siap satu kerja. Buletin, tunggu diapprove oleh boss saya. Nampaknya saya ada sedikit masa untuk menulis lagi. Jarang rasanya menulis tentang diri sendiri....



Menulis untuk memotivasikan diri.

Saya bukanlah sempurna. Jika anda membaca entry-entry yang pernah ada dalam belog saya, itu cumalah secebis keadaan mahupun situasi yang pernah berlaku dalam kehidupan saya. Saya menulis, saya mentafsir, dan saya membaca kembali episod yang pernah berlaku yang telah saya coretkan. Bukan mudah untuk menulis sesuatu yang akan menyakitkan diri saya. Tapi, terkadang itu perlu untuk membuatkan kita kembali reflect dan menilai amalan yang pernah kita perbuat sebelumnya supaya kita dapat memperbaiki diri sendiri.





Ramai yang menganggap saya terlalu baik (dengan membaca post-post yang agak sarkastik, dan seterusnya post berupa memberi peringatan) sebenarnya semua tulisan itu KHAS ditujukan kepada diri saya sendiri, TERUTAMANYA. Setiap penulisan yang pernah tercoret, saya baca kembali. Saya nilai kembali. Saya sedang cuba menjadi orang baik dan entah bila boleh menjadi betul-betul baik (sebab evil side kadang-kadang masih nakal lagi T___T) Dua puluh tahun hidup di atas muka bumi bukanlah satu jangka umur yang panjang; masih tidak banyak pengalaman, masih kurang sana sini. Maka yang mana salah sila perbetulan.




Jangan memuja kerana siapa saya


Sekali lagi saya tekankan, saya hanyalah manusia biasa. Kawan saya pernah berkata; 'Hati-hati ye, dah ramai peminat...' Sejujurnya saya tidak ingin dikenali. Di institut saya pun, berapa kerat je yang betul-betul tahu siapa saya. Saya malu bukan kerana mungkin ada pihak yang mula memberi perhatian tapi saya malu jika saya tak mampu beramal dengan apa yang telah saya nukilkan, saya malu jika saya sendiri yang pincang akhlaknya sebab saya sendiri masih manusia biasa. Banyak kurang sana sini. 






Saya takut untuk bersoal jawab kembali dengan Allah; adakah saya telah lakukan apa yang telah saya katakan? Sesungguhnya medan aplikasi itu tak semudah medan penulisan mahupun percakapan. Kita hanya pandai menulis atau bercakap tapi sangat sukar untuk kita buat apa yang kita khabarkan itu! Itulah cabaran bagi seorang SAYA. Saya jadi tahu diri tentang hakikat siapa saya sebenarnya. Saya masih belum perfect. Masih dalam perjalanan memburu cinta Illahi. Itulah keutamaan saya. 




Hati beracun, cari ubatnya


Bukan mudah untuk menulis sebenarnya. Kesibukan adalah alasan pertama, tapi saya tetap mencari masa untuk berkongsi sesuatu dengan anda semua. Saya minta maaf andai 'terpoint' mana-mana pihak, atau orang yang pernah memberi satu pengalaman kepada saya, terutamanya. Entah, jujur, saya masih tak dapat memaafkan tapi masih mencuba. Semua itu menyakitkan sebenarnya kerana saya menyimpannya di dalam. Tapi setiap sakit itu ada penawarnya. Alhamdulillah, hati yang beracun sudah diberi ubatnya. Cinta Allah adalah ubatnya dan jika ada ubat-ubat sampingan yang lain pun, itu tetap menjadi kerahsiaan. =) *senyum macam nakal.




Untuk apa saya memberitahu? Untuk memberitahu bahawa saya bukanlah sempurna, untuk memberitahu saya juga seperti anda semua. Untuk memberitahu bahawa kita masih berpeluang untuk berubah, untuk memberitahu bahawa Allah itu sentiasa adil dan saksama jika kita sendiri pernah merasakan bahawa hidup ini sungguh unfair! Untuk memberitahu bahawa saya bukanlah manusia yang terbaik untuk menasihati orang. Untuk memberitahu bahawa terkadang bukan mudah untuk menulis sesuatu yang menyakitkan diri sendiri yang dibaca oleh semua orang.....





Tidak guna hidup gembira andai gembira dalam maksiat dan murka Allah

Tapi, ingatlah, peringatan Allah itu sentiasa ada di mana-mana. Terserah kepada hati kita bagaimana untuk mentafsirkannya dan membuat perubahan. Tak ada gunanya jika kita hidup dalam  gembira tapi dalam maksiat dan redha Allah kita tinggalkan. Waallahu'alam~


Say hye~ =) ustaz ini partner mengajar saya.


p/s: Okey, relax saya okey je, hee. Tahniah kepada classmates saya dan jiran classmates sebab dah berjaya menjadi naib johan untuk Action Song for English Week lepas. Sayang korang! =)


Syukran Jazilan for reading

14 patient (s) need treatment:

izzati radhiah said... REPLY

there are always room of improvement for gets the perfection..isyaAllah..being good is not crime..sesungguhnya kita di tuntut utk saling ingt mengingati antara satu sama lain dan diri kita juga..:)

Sunah Mohammad said... REPLY

salam dear..

betul tu, kita selalu terlupa..terima kasih atas peringatan ni...:)

ishiko said... REPLY

xper... hari-hari mendatang, kita hadapi dengan lebih baik k..

Ayuni said... REPLY

betul, sye pun menulis utk memotivasikn diri...

HATYCIKNUURUL said... REPLY

as salam Dr,..

masyallah,.bile bce entri ni rase krdil dgn kwn2 sume,.sbb sy kdg2 lupe utk mengingatkn dri sndri,.mgkin kte prnh mngalami stuasi yg same tp hati ni xkuat lg tuk mmperbaiki dri sndri,.bgus Dr ni bt entri cmni,.sling ingt mengingatkan,.alhmdlillah,.tq,.

~Dr.CiNta~ said... REPLY

@izzati radhiah

i like those words =)

~Dr.CiNta~ said... REPLY

@Sunah Mohammad

bila terlupa alhamdulillah jika ada yg masih mengingatkan, syukur~ =)

~Dr.CiNta~ said... REPLY

@ishiko

very true, with motivation! =)

~Dr.CiNta~ said... REPLY

@Ayuni

kuasa penulisan kuasa luar biasa~ =)

~Dr.CiNta~ said... REPLY

@HATYCIKNUURUL

welcome back~ =)

picairin said... REPLY

pengajaran untuk mata yang membaca tangan yang menaip dan kepala yang mentafsir...perkongsian yang menarik dan perlu difikir2kan...=)

Mutiara Bernilai said... REPLY

salam DR,

thanx DR for ur treatment..
kdg2 dah tau..tapi wat sambil lewa aje

thanx dear~

~Dr.CiNta~ said... REPLY

@picairin
insyaallah~ =)

~Dr.CiNta~ said... REPLY

@Mutiara Bernilai

saya sendiri pun~ -_____-' sometimes or lebih tepat lagi we're ALWAYS forgetin' HIM hmmm~

 

Blog Template by Dr.Cinta - Header Image by Dr.Cinta