Maha kaya cinta

8:09:00 PM

Salam to all readers~ =) rasa ingin menulis lagi. Saya bukanlah penulis belog tegar yang setiap hari ada post2 baru. Saya menulis lebih kepada untuk memotivasikan diri. Andai ianya memberi kebaikan kepada anda-anda, alhamdulillah, segala puji-pujian bagi-Nya. Moga tulisan-tulisan ini memberi manfaat dan motivasi kepada anda di samping dapat menambah ilmu. (Kadang-kadang saya menulis dalam bentuk serius dan kadang-kadang saya akan jadi manglish dan juga kadang-kadang saya main tuliiisss je apa-apa tak ikut rentak -___-)





Ini cuma satu perkongsian. Saya percaya dah ramai yang tahu tentang 1001 motion ni. Dah pernah baca dekat belog orang lain. Yang dah baca, boleh je baca lagi, untuk peringatan bersama. Manusia ni kan ada sifat LUPA sikit. Boleh lah recall2 balek kan? Yang belum baca lagi, berfikirlah selagi mana akal kita boleh berfikir. Selagi mana nyawa masih dalam jasad. Selagi mana udara ini kita boleh hirup.




***


Jika kamu memancing ikan, setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil terus ikan itu. Janganlah sesekali kamu lepaskan ia semula ke dalam air begitu sahaja kerana ia akan sakit kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin akan menderita selagi ia masih hidup....


Begitulah jua setelah kamu banyak memberi pengharapan kepada seseorang setelah ia mula menyayangimu hendaklah kamu menjaga hatinya, janganlah kamu sesekali terus meninggalkannya begitu sahaja kerana dia akan terluka oleh kenangan bersamamu dan mungkin tidak akan melupakan segalanya selagi dia mengingatimu....

[sumber]


Jika kamu menadah air biarlah berpada-pada, jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh, cukuplah sekadar keperluanmu. Apabila ia retak, tentu sukar untuk kamu menampalnya semula, akhirnya ia dibuang! Sedangkan jika kamu cuba membaikinya mungkin ia masih boleh digunakan lagi....


Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, terimalah seadanya, janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa. Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan kesilapan, bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya. Akhirnya kamu tinggalkan dia sedangkan jika kamu memaafkannya boleh jadi hubungan kamu akan bertambah baik....



*****




Dalam konteks perhubungan sesama manusia, pasti akan ada jatuh bangunnya, pasti ada onak durinya. Inilah panduannya. Bukan hanya kerana cinta antara lelaki dan perempuan. Konteks pergaulan sesama sahabat2 juga perlu dititik berat. Lupakah kita, andai di dunia ini kita berkawan baik sangat rapat, tapi di akhirat kelak, bayangkan bestfriend anda adalah musuh anda! Saling menyalahkan antara satu sama lain.'Kenapa kau tak tegur aku dulu?' Semua ini kerana perhubungan yang tidak terjaga.



Mengapa perlu sempitkan akal fikiran CINTA hanya itu? Mana pergi nilai cinta kepada DIA, Allah pencipta Cinta? Mana pergi nilai cinta kepada Rasulullah, kekasih Allah? Mana pergi nilai cinta kepada kedua ibu bapa? Mana pergi nilai cinta kepada ahli keluarga? Hilangkah sudah nilai cinta kepada sahabat handai?



Luaskan skop cinta anda. Ada yang bertanya, kenapa jadikan cinta sebagai tema belog ni? Jangan bosan andai cinta menjadi topik utama.




Lupakah anda pada para remaja seperti kita, yang hanyut kerana cinta. Pergaulan bebas tidak terkawal, pembuangan bayi merata-rata, etc etc. Banyak sekali kejadian negatif yang menimpa bumi yang kian usang semuanya hanya kerana CINTA. Tidak ada panduan malah mungkin tidak berpeluang untuk mengenali apa erti cinta sebenar-benarnya. Kerana cinta, manusia boleh menjadi mulia dan kerana cinta jualah manusia boleh menjadi hina. Saya tidak dapat membuat apa-apa solusi tentang isu-isu yang kian menakutkan kini, melainkan terus menulis dan terus berkongsi serta memperjuangkan erti CINTA yang sebenar. 




Justeru, jika kita sempat mengenali cinta-cinta kecil di sekeliling kita, kita perlu kenal siapa yang mencipta CINTA ini. Allah. Dialah yang Maha kaya Cinta, tuhan sekalian alam yang menciptamu dengan CINTA dan memberikan engkau hidup dengan cinta.

Jadikan sebagai slogan hidup! =)



p/s: Kagum dengan tulisan-tulisan ustaz Hasrizal dan Ustaz Pahrol yang memperjuangkan erti cinta yang sebenar dan membuka mata banyak pihak.






p/s/s: Saya bukanlah insan terbaik untuk memberi nasihat tentang cinta, hidup dekat dunia ni baru 19 tahun, pengalaman tipis sekali, dan masih menuntut ilmu dalam mengenali dunia. Justeru, ambillah yang mana baik. Saya sekadar memberi peringatan terlebih dahulu kepada diri saya sendiri juga sebagai saudara sesama islam bukan untuk menunjukkan saya sempurna, tidak sama sekali. Tidak ada manusia yang sempurna selain DIA. Jauh sekali sewenang-wenangnya untuk menyakiti mana-mana pihak andai ada tulisan saya yang anda tidak setuju. Saya menulis untuk memotivasikan diri, jika ada kebaikan ambillah, jika terdapat cacat celanya tegurlah. =)






5 patient (s) need treatment

  1. suke baca blog awak..penulisan yg sgt menarik..mengajar sy erti cinta yg hakiki

    ReplyDelete
  2. pertama kali dgr queto tu :)

    ReplyDelete
  3. @ aKuAqiLaH

    syukran, segala puji-pujian hanya milik-Nya~ =)

    ReplyDelete
  4. maha karya cinta.....

    ReplyDelete

Your comment?

Instagram

Followers