Followers

20101124

Kita punya satu hati

Salam to all readers~ =) Malam sudah menyapa kita. Indah malam datang menggantikan siang. Allah menciptakan siang untuk kita keluar bekerja untuk mencari rezeki dan belajar untuk bekalan ilmu dan Allah menjadikan malam untuk manusia berehat dan beribadah kepada-Nya. Allah telah banyak berbicara mengenainya dalam al-Quran.



Allah jualah Yang membelah cahaya subuh (yang menyingsingkan fajar) dan yang menjadikan malam untuk tinggal berehat dan menjadikan matahari dan bulan untuk mengira waktu (menurut peredarannya). Yang demikian itu adalah kuasa penentuan Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui. (Al-An’am 6:96)


Dan berapa banyak negeri yang Kami binasakan, iaitu datang azab siksa Kami menimpa penduduknya pada malam hari atau ketika mereka berehat pada tengah hari.
(Al-A’raf 7:4)


Dialah yang menjadikan malam bagi kamu supaya kamu berehat padanya dan menjadikan siang terang-benderang (supaya kamu berusaha). Sesungguhnya perubahan malam dan siang itu mengandungi tanda-tanda (yang menunjukkan kekuasaan Allah) bagi kaum yang mahu mendengar (keterangan-keterangan yang tersebut dan mengambil pelajaran daripadanya).
(Yunus 10:67)



Tidakkah mereka memerhatikan bahawa Kami telah menjadikan malam untuk mereka berehat padanya dan menjadikan siang terang-benderang? Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang beriman.
(An-Naml 27:86)



Katakanlah lagi: Bagaimana fikiran kamu jika Allah menjadikan siang kepada kamu tetap selama-lamanya hingga ke hari kiamat, tuhan yang manakah yang lain dari Allah, yang dapat membawakan malam kepada kamu untuk kamu berehat padanya? Maka mengapa kamu tidak mahu melihat (dalil-dalil dan bukti keesaan dan kekuasaan Allah)
?(Al-Qasas 28:72)



Dan di antara rahmat pemberianNya, Dia menjadikan untuk kamu malam dan siang (silih berganti supaya kamu berehat padanya dan supaya kamu berusaha mencari rezeki dari limpah kurniaNya dan juga supaya kamu bersyukur.
(Al-Qasas 28:73)



Allah yang menjadikan malam untuk kamu supaya kamu berehat padanya dan menjadikan siang terang-benderang (supaya kamu berusaha). Sesungguhnya Allah sentiasa melimpah-limpah kurnia-Nya kepada manusia seluruhnya, akan tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur.
(Ghafir 40:61)

Dan Kami telah menjadikan tidur kamu untuk berehat?
(Al-Naba’ 78:9)


Dan Kami telah menjadikan malam (dengan gelapnya) sebagai pakaian (yang melindungi)?(Al-Naba’ 78:10)

Dan Kami telah menjadikan siang (dengan cahaya terangnya) masa untuk mencari rezeki?
(Al-Naba’ 78:11)


Kita dianugerahkan akal fikiran oleh Allah, maka gunakanlah untuk berfikir....



Manusia, sedarkah kita bahawa;

Kita dilahirkan dengan dua mata di depan kerana seharusnya kita melihat apa yang ada di hadapan.


Kita dilahirkan dengan dua telinga, satu kiri dan satu kanan sehingga kita dapat mendengar dari dua sisi dan dua arah, menangkap pujian mahupun kritikan dan mendengar mana yang salah dan mana yang benar.


Kita dilahirkan dengan otak di kepala, di dalamnya ada akal yang tersembunyi sehingga betapa miskin pun kita, kita tetap kaya kerana tak seorang pun dapat mencuri akal kita yang lebih berharga daripada permata.


Kita dilahirkan dengan dua mata, dua telinga, namun cukup dengan satu mulut kerana mulut adalah senjata yang tajam, yang dapat melukai, memfitnah, bahkan membunuh. Lebih baik sedikit bicara tapi banyak mendengar dan melihat.


Kita dilahirkan dengan satu hati yang mengingatkan kita untuk menghargai dan memberikan cinta dan kasih dari lubuk hati. Belajar untuk menyintai dan mengasihi saudara seagama untuk dicintai dan dikasihi tetapi jangan mengharapkan orang lain mencintai dan mengasihi anda SEBANYAK yang sudah anda berikan.


BERILAH CINTA & KASIH SAYANG TANPA MENGHARAPKAN BALASAN, MAKA ANDA AKAN MENEMUKAN BAHAWA HIDUP INI TERASA LEBIH INDAH. CINTAILAH KERANA CINTA KEPADANYA ADALAH CINTA YANG HAKIKI. CINTA TANPA SYARAT DAN TANPA MENGHARAPKAN BALASAN! =)








p/s: Manusia tak akan pernah berhenti mencari DUNIA & mudah melupakan AKHIRAT.



Syukran Jazilan for reading

2 patient (s) need treatment:

Sunah Mohammad said... REPLY

salam Dr~ sakura~ suke2~ ;)

~Dr.CiNta~ said... REPLY

@Sunah Mohammad

thanx~ =)

 

Blog Template by Dr.Cinta - Header Image by Dr.Cinta