Followers

20101130

2 cinta yang tidak mungkin bersama

Bismillahirrahmanirrahim, In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful~


Salam to all readers~ =) Semoga kita sentiasa di bawah naungan rahmat-Nya. Amin. Sebagai manusia, sebaik-baik kejadian, kita berhadapan dengan enam persimpangan. Terletak di tangan kita bagaimana untuk memilih.









Iblis laknatullah berada di hadapan kita; seringkali mengajak manusia meninggalkan ajaran Islam, meninggalkan segala perintah dari Allah dan melakukan larangan-laranganNya. Seandainya sesiapa yang menuruti perintah sang iblis laknatullah ini maka hilanglah Islam dari dalam dirinya.




Jiwa di sebelah kanan kita; sering saja mengajak manusia melakukan maksiat. Sesiapa yang memenuhi tuntuan jiwa maka hilanglah darinya nilai nyawa.




Nafsu di sebelah kiri kita; mengajak manusia memenuhi syahwat. Sesiapa yang memenuhi ajakan nafsu, maka hilanglah darinya.




Dunia di sebelah belakang kita; mengajak manusia berpaling dari memilih Hari Akhirat yang kekal. Sesiapa yang memenuhi ajakan dunia, maka hilanglah Hari Akhirat dari dalam dirinya.




Anggota tubuhmu berada di sekitar tubuh kita; mengajak manusia melakukan dosa. Sesiapa yang memenuhi ajakannya, maka hilanglah syurga dari dirinya.




Allah berada di atas kita; mengajak manusia masuk ke SYURGA serta mendapat maghfirah (keampunan) dari-Nya. Maka hilanglah dari dirinya segala kejahatan dan dia memperoleh semua kebaikan.




Dugaan ada di mana-mana, syaitan laknatullah pernah berjanji setia untuk melumpuhkan umat Islam dan berikrar untuk menarik hamba Allah untuk bersama-sama mereka dalam neraka kelak. (nauzubillah) Justeru itu, mintalah kepada-Nya agar dikurniakan ketetapan hati (sesungguhnya hati itu bersifat bolak dan balik) setiap kali usai solat. Mohonlah kepadanya kerana sesungguhnya Allah itu malu untuk menolak permintaan hamba-Nya yang berdoa dengan penuh pengharapan. DIA suka kita meminta tetapi jauh sekali manusia suka akan manusia lain yang selalu meminta-minta. DIA murka andai kita angkuh dan bongkak kerana tidak meminta kepada-Nya. Kerana kita sombong dan begitu mudah menyangkakan bahawa segala yang didapati hanya dengan usahanya bukan dari-Nya.  




Cinta Allah dan Cinta Maksiat
Cinta Jihad dan Cinta Kehidupan
Cinta Pengorbanan dan Cinta Kekayaan
Cinta Kebenaran dan Cinta Kepimpinan
Cinta Perdamaian dan Cinta Balas Dendam
Cinta Gerakan Perbaikan dan Cinta Kerehatan
Cinta Perjuangan dan Cinta Kesenangan
Cinta Keadilan dan Cinta Kezaliman
Cinta Kebaikan dan Cinta Penipuan







Dua cinta yang tidak akan pernah bertemu, andai cinta itu saling bertelagah dan saling berpaling. Dua cinta yang punya nilai berbeza itu tidak akan mungkin bersatu andai salah satu cinta itu masih ada dalam diri setiap insan, seorang hamba yang berjalan di atas muka bumi Allah dengan bongkak dan sombong. Setiap insan itu punya fitrah beragama, untuk kembali kepada agamanya, Islam. 



Andai engkau sedar yang engkau kini mencari cinta yang SALAH, berpalinglah dan kembalilah ke jalan yang benar. Allah ada. Allah itu sentiasa memerhatikanmu, saudaraku, sahabatku. Andai engkau kini semakin tahu jalan yang engkau tuju sebenarnya membinasakan, berubahlah mencari kembali jalan yang lurus. Kerana DIA ada di setiap kembara mencari nur kasih-Nya. 


p/s: Dah berapa banyak kita KEHILANGAN? Choises in our hand, jangan pilih jalan gelap! =)



Syukran Jazilan for reading

4 patient (s) need treatment:

Hishyamuddin said... REPLY

salam, betul tu, nafsu selalu mengajak kite utk ke jln gelap, kalau iman xkuat, kite akan rosak..mintak dijauhkan tu semua..

Qaseh dalia adelia said... REPLY

huhu cinta lah kejalan yg benar ~

~Dr.CiNta~ said... REPLY

@Hishyamuddin

pintalah pada Allah agar DIA melindungi kita~ =)

~Dr.CiNta~ said... REPLY

@Qaseh dalia adelia

true. =)

 

Blog Template by Dr.Cinta - Header Image by Dr.Cinta